28 Aralık 2014

Sergi İncelemeleri No: 38 Sabahat Çıkıntaş DE-ŞİF-RE

DE-ŞİF-RE 

                   


"Günün birinde yazdıklarımdan bir perde çekeceğim hayatıma. Herkes kâğıt üstüne yazılanları benim hayatım sanacak, ben de hayatımı saklamış olacağım böylelikle. Saklanmanın en iyi yolu fazla görünmektir, biliyor musun? Herkes seni gördüğünü sanır, sen de rahat edersin. Kasada oturan kız gibi! Herkes kasadaki kızı görür, ama kimse tanımaz." Murathan Mungan, Üç Aynalı Kırk Oda 



Sabahat Çıkıntaş ile tanışmamız hakkındaki yazımı daha önce atölyesini ziyaretimle birleştirerek paylaşmıştım. Sergide deşifre ettiği kesitleri algılamak için bazen bir sanatçıyı yakından tanıyabilmek gereklidir. Lütfiye Bozdağ küratörlüğünde Mine Sanat Galerisinde bizlerle buluşan bu çözümlemelik çalışmalar, sanatçının hayatından kesitler sunuyor. Lütfiye Bozdağ sergi hakkındaki yazısında " yaptığı geometrik soyutlamaların rasyonel bir matematikle ortaya çıkması, üretiminin arka planda da rasyonel-bilimsel bir yaklaşım aramayı gerektirirken Sabahat'ın resimlerinde tam tersi bir durumu görüyoruz. Duygusal bir arka plan" olarak tanımlıyor. Bu cümle sergideki çalışmaları farklı bir şekilde algılamanızı sağlayabilir. 

Resimlerinden bir detay 


Lütfiye Bozdağ aynı zamanda sergiyi bir zaman ve varlık ilişkisi olarak çözümlüyor. Bu çözümlemeye paralel olarak sergideki en sevdiğim çalışmalardan biri 35 parçadan bir araya gelen , 1998-2009 yılları arasında çalıştığı küçük ofisin penceresinden tek gördüğü manzara olan bu atık alanı fotoğraflayarak ona yıllar sonra bulunduğu müdahale ve belkide yaşadığı o dönemi bir affetme, sevmediği o manzarayla kendine has çizgileri ve müdahaleleri ile barışma.

İsimsiz-2013

Diğer soyut kompozisyonlarında kendini tekrar eden formların her birine hikayenin bir parçası olarak bakmak mümkün. Murathan Mungan'dan alıntı yapmamın sebebi bu sergide tıpkı Mungan'ın söylediği gibi sanatçı iç dünyasını göstermek istediği kadar gösteriyor, ip uçları veriyor. geometrik formların arkasında kamufle ettiği sırlarını, hikayelerini izin verdiği kadar gösteriyor. 

İsimsiz-2013

Video Çalışması ve İsimsiz Komposizyonları 



Sergide aynı zamanda "De-şif-re" ismi ile alakalı bir video çalışması mevut. Bu çalışmada yine kelimeler tek tek hecelenirken, bütünleşen bir portre görülüyor. 

Sergiye özel kostümü


Son iki sergisinde, sergi temasıyla uyumlu olarak kostüm tasarlayan sanatçı, bu açılışında da dudaklar ve ayna parçalarından oluşan bir kostüm ile karşıladı sergisine gelenleri, ellerinde hüzün çiçekleri ve boş bir tuval çerçevesi ... 

Sabahat Çıkıntaş'ın DE-ŞİF-RE sergisini Mine Sanat Galerisi'nde 24 Ocak 2015 tarihine kadar gezebilirsiniz. Aynı zamanda ÇAĞDAŞ 1985' in yazısı oldukça etkileyici, yazı için link 

Mine Sanat Galerisi : Prof.Dr.Müfide Küley Sok. No:1/1 D:5 Nişantaşı  ve iletişim için  web sayfası www.minesanat.com 



Ahmet Rüstem Ekici
Copyright © 2015