Sergi İncelemeleri No:85 Sadık Arı - İntaniye

An ve Detayları





Günümüzde "enfeksiyon hastalıkları" bölümüne verilen "intaniye" kelimesi, kelime olarak geçerliliğini hastanelerde yitirmiş gibi görünse de anlamı, çağlar boyu salgın,bulaşıcı hastalıklar ile dünya tarihini değiştirebilme gücü olan önemli etkenlerden biri olmuştur. Sadık Arı'nın 17 Aralık tarihine kadar Artnivo com Project Space'de görebileceğimiz sergisi ismini "intaniye" olarak belirlerken, tek hücreli canlılardan kompleks canlılara uzanan evrim  kardeşliği zincirinde tema olarak hayatta kalma, çoğalma, bulaşma,yok etme gibi bir çok konuya değiniyor. 



Kısaca Sadık Arı çalışmalarından bahsetmek gerekirse milyonlarca çizgiden oluşan detaylar bütünü diyebiliriz. Uzun süreç, emek, teknik beceri isteyen işleri çevresinde dolandığı kavramlar ile birleşince, izleyiciyi içine alarak şaşırtıcı karşılaşmalar ile baş başa bırakıyor. Bu sergide aynı zamanda Sadık Arı'nın suluboya, mürekkep gibi farklı malzemeler ile oluşturduğu çalışmalarını da izlememiz mümkün. Erinç Seymen koleksiyonunda yer alan oldukça büyük ölçekte çalışması ise serginin merkezinde yer alıyor. 




Sadık Arı ile beraber gezdiğim sergiye biz soldan, sergiye ismini veren çalışmadan başladık. Bütüne baktığımızda çoğu zaman manzaranın kendisi ile baş başa kalsak ta, detayları incelemeye başladığımız an doğadaki savaş ile yüzleşiyoruz. Kök salan, bulunduğu yüzeye tutunan sarmaşıklar, birbirini yok eden canlılar, iç içe geçmiş çalılar, güç savaşları, canlıların savaşı aslında bizleri bir çok metni bir arada okumaya yöneltiyor. Sadık Arı kendi çalışmalarından bahsederken mutlak doğrular, yönlendirmeler, kesin net cümleler kurmak yerine, olay-an sunarak izleyiciyi kendi yorumları ile baş başa bırakıyor. Çocukluğunda sıkça ziyaret ettiği Tavşan Adası'nı sunuş, izleyiciye bıraktığı manzarayı kolaylıkla bu doğrultuda gösteren işlerden biri. Kişisel olarak detayları arasında gezinmekten çok hoşlandığım çalışmalarında bir anda bir canlı ile karşılaşmak, konu üzerinde düşünürken, bir keşif yapmak gibi geliyor.  Göz gezdirdiğimiz onca çizgi arasında kamufle olmuş bir başka canlıyı bir anda görmek resimlerine bakma keyfini ikiye katlıyor. 



Evrimin sorularından biri canlıların neden ve hangi şartlarda ürediğidir. Vücudumuza giren bir bakteri varlığını çoğalarak devam ettirmeye çalışır, bizde onu bir şekilde yok ederek varlığımızı devam ettirmeye çalışmaya devam ederiz. Bu basit gibi görünen süreç çoğu kez aynı zincirde olmayan canlıları  hayatta kalma mücadeleleri ile karşı karşıya getirir. Sadık Arı çalışmaları her ne kadar sürreal olarak tanımlansa da, özünde hayali tesadüfleri göstermek yerine kaotik ve olabildiğince gerçek kıyımları, yok ediş, hayatta kalış savaşlarını gösteriyor. 

artnivo


Basın bülteninde yer alan tanım ise şu şekilde ;"Çalışmalarında insan eylemlerini anlamak için doğaya bakan Arı, salt çoğalma ve diğer canlılara galip gelme iştahının yol açtığı talanı gösteriyor. Yayılarak güç elde etmek, bulunduğu coğrafyayı kendi türüyle doldurarak ayrı türleri saf dışı bırakmak tıpkı diğer tüm canlılar gibi insana özgü bir tutum da olsa, Arı’nın desenlerinde insan dışındaki diğer türlerin işlenmiş olduğunu görüyoruz. Sergideki mekanik ve organik varlıkların detaylı aktarımı, karamsar ama doğanın yüceliğinden güç alan, var olma ve yok olmanın doğallığını anımsatan bir bütünlük içinde."

Sadık Arı’nın “İntaniye” isimli sergisi 18 Kasım – 17 Aralık 2016 tarihleri arasında artnivo.com project space'te görülebilir.




Popüler Yayınlar

Yeni başlayanlar için Sanat Galerisi ve Sergi Nasıl Gezilir ? Sergi gezmek için 10 ipucu

SANATLA DOLU BİR YAŞAM : LALE BELKIS

Dekorasyon Tavsiyeleri No:5 Duvarlara tablo yerine alternatifler - Tabaklar

Başka Dünya

ATHENA SES ETME KLİBİ ÜZERİNE

SANAT DÜNYASINDA BİR YENİLİK DAHA

Ana Şehir Cape Town

Ayılar,Tilkiler,Baykuşlar ve Geyikler ile Kış Sofrası

Gerçekten Bilmeniz Gereken 50 Sanat Fikri - Susie Hodge

Are Sergi İncelemeleri No:20 Türkiye'nin İlk Şarkı Sergisi