Yayınlar 4 - Broadcaster Info Dergisi




Broadcaster Info Dergisi Ocak 2013 Sayısı - TV Set Tasarımı Hakkında Bilgilerimizi Paylaştık 



Yazılı Metin :


Broadcaster Dergisi Sunum :
Yapay Dünya : TV Set Tasarımı Televizyon ve Mekanın bütünleşmesi 
Çağımızın en etkili görsel iletişim araçlarından biridir Televizyon. Hemen hemen her mekanda bulunduğu gibi İnternet televizyonculuğu ile daha farklı iletişim araçlarından da izlettirmeye devam eder kendini. 
Televizyonun önemi dünyada gün geçtikte artış göstermekte olduğu gibi televizyonda yayınlanan programların çeşitliliği de artmaktadır. Her programın konseptine uygun bir TV Setine ve dekoruna ihtiyacı vardır. Programın içeriği kadar görselliği de kalitesini ve izlenme oranını arttırır. Bu da ancak doğru bir stüdyo dekor tasarımı ile mümkündür. 
TV Bize Ne Sunar ? 
TV bize  ;
Tek kameralı sunumlar,haberler 
Çok Kameralı  sit.com lar
Müzik yarışmaları,Şovları
Parodi,Komedi,Reality Şovlar
Reklamlar ve Filmler  izlettirir. 
Tüm bu programların görsel etkilerini arttırmaları için içeriklerini destekleyecek iyi tasarlanmış birer mekana ihtiyaçları vardır.  Bu mekan; bazen gerçek hayatta var olan bir alan ya da stüdyoda gerçekliği yaratılan bir alandır.
 Eğer stüdyo ise öncelikle bu stüdyonun ebatları, giriş çıkışlarının işleyişle uyumu, ses ve titreşim geçirmezliği ve akustiği, yangına dayanıklılığı, tavanının yüksek ağırlıktaki onlarca motoru, ışık ve dekor malzemesini taşıyabilecek konstrüksiyonu ve dolaşım yollarının olması, yüksek elektrik gücünü kaldırabilecek, havalandırmayı sağlayacak teknik altyapısı, gerek  reji ile gerek diğer çekimle ilgili odalarla bağlantısının elverişli şekilde konumlandırılması gibi birçok açıdan  çekim yapmaya elverişli bir ortamı olmalıdır.
 Ülkemizde artık boş bir alanı stüdyo haline getirmeye çalışarak kullanmak yerine ,Televizyon Binalarının projeleri oluşturulurken, stüdyolar ile beraber tasarlanmaya başlanma bilincinin oluşmaya başlamasıyla,bu sıkıntıların çoğu temelden çözümlenmiş ve  böylece çekim açısından çok daha verimli kullanım alanları ortaya çıkmaya başlanmıştır.
 Işık tasarımcısının ve kamera ekibinin rahatlıkla çalışacağı stüdyolar öncelikli seçimlerdir. Stüdyo büyüklüğü program yapısına ve çekim tekniklerine göre değişiklik gösterebileceği için ölçü olarak en önemli etken stüdyo yüksekliğidir. Uygun Stüdyo yüksekliği daha verimli bir ışık ve dekor tasarımını sağlar.  Tasarlanmış bir stüdyo çoğu zaman uyandırması gereken etkiyi var olan bir mekandan daha iyi sağlar . Bunun nedeni mekanların insan gözüne hitap edeceği şekilde stüdyoların ise kameranın açısına göre tasarlanmasıdır. 
Bir Televizyon Programının dekorunu tasarlamaya başlamadan önce tasarımcının; yönetmen, yapım ekibi ve ışık tasarımcısı ile mutlak  birebir bağlantılı çalışması  gerekmektedir. Program konseptine uygun görsel araştırma yapıldıktan sonra teknik olarak iyi çalışan bir plan gerekmektedir. Plan; kamera konumlarını ve ışık tasarımını belirlemede ekipteki her birim için, her aşamada oldukça yön göstericidir. Plan ekip tarafından onaylandığında görsel çalışmalar başlar ve 3D modelleme ile plandan kamera açılarına göre gerçekçi  perspektiflerden görseller belirlenir. Eğer gerekli ise makette yapılabilir. Böylece çizimlerde ekip olarak ilerlenmiş olunur ve tasarım finalize edilerek üretim ve montaj aşamasına geçilir. 

TV Set tasarımında en önemli unsurlardan birisi Işıktır. Işık tasarlanan objelerin aydınlanmasına ve gerekli atmosfer etkisinin yaratılmasına yardımcı olur. Anahtar,dolgu ve fon aydınlatmasının dışında bazı dekor parçalarının da ışıklı olarak üretilmesi derinlik etkisini arttırdığı gibi daha zengin bir görünüm sağlar.  Bazen ışık başlı başına dekorun kendisi olabilir. LED teknolojisinin gelişmesi ışığın dekora daha adapte bir hale gelmesine olanak sağlamıştır. LED ekranlar ile başkalaşan atmosferler yaratmak çok daha kolay hale gelmiştir. LED ekran kullanımlarında en büyük hatalardan birisi LED ekranların  derinliğe göre konumlandırılmamasıdır. Bu nedenle konuk ya da sunucuya yakın mesafede bir LED ekran yakın çekimlerde piksel görüntüler vermektedir. 
Setin tasarlanmış genel planı , sette kullanılan aksesuarlar , fondaki yüzeyler, objeler tasarlanacak ışıklandırmayı son derece etkiler . Bu yüzden tasarım sürecine ışık tasarımcısı mutlaka dahil edilmelidir. 
Set tasarımında malzeme seçimi çok önemlidir. Oluşturulacak yüzeylerin malzemelerinin kullanım sıklığına göre seçimi, maliyet olarak büyük katkı sağlamaktadır.Malzeme seçerken malzemenin ön ve arka yüzeyi,renk varyasyonları ve ne hale dönüşebileceği iyice incelenip ona göre karar verilmelidir. Göz önünde dokulu duran bir malzeme kamerada tamamen pürüzsüz algılanabilir.Malzemelerin ısı,ışık ve benzeri çevre etkenlerine karşı dayanıklılığı tasarımı oldukça etkileyebilir. Bazı durumlarda aynı dekor üzerinde farklı programların çekilmesi gerekebilir. Böyle zamanlarda dekorda değişebilen elemanların tasarlanması gerekmektedir. Özellike ışıkla boyanabilen malzemeler dekorun belirli oranda farklı algılanmasını sağlar.  
Tasarım sırasında en önemli unusrulardan bir diğeri de genel görünüm ve kamera için alan derinliği yaratacak, çekilen objeyi fondan uzaklaştıracak katmanlardır.Derinliği algılamamızı sağlayacak olan yine dekor tasarımı ve ışık tasarımıdır.Dekor tasarımcısı bunu çok dar alanlarda bile; parlak, mat, transparan, yarı transparan malzemelerin konumları ve formlarıyla, dokularıyla,ışıklı ve ışıksız parçalarla, renk ve tonlarıyla oynayarak, ışık tasarımcısı ise ;stüdyo ışığın şiddeti konumu , açısı cinsi, rengi ve sıcaklığına  karar vererek alan derinliği oluşturabilirler ve ekranda geniş,ferah bir mekan algısı sunabilirler.Aynı şekilde başarısız dekor ve ışık tasarımı, çok geniş bir mekanda çıplak gözle çok büyük ve güzel algılanan bir stüdyoyu, ekrandan çok  küçük ,kötü bir dekor olarak algılamamıza neden olabilir.
Doğada bizi rahatlatan ve cezbeden görüntülerin sonsuz görüntüler olduğunu göz önünde bulundurursak (sonsuz gökyüzü,orman,deniz ..gibi) kendi küçük odalarımızdan "dış dünyaya açılan pencere" beklentisiyle izlediğimiz ekranımızdaki görmek istediğimiz görüntüler; en sınırlarını algılayamadığımız ve içerisine girebildiğimiz oranda gerçekliğe en yakın görüntüler ve mekanlardır.Dolayısıyla adeta arkasında duran yüzeye yapışıkmış gibi duran, üçüncü boyutunu algılayamadığımız ruhsuz objelerin, insanların yapay görüntüleri , tv ekran formatının sınırları içerisinde bir de sınırlandırılmış ikinci bir alan algısının tahammül edilemezliği gibi görsel detaylar, aslında çoğumuzun kanalları karıştırırken karşımıza çıktıklarında  istemsiz olarak anında "zap" ladığımız programların sebebidir.
TV Set tasarımında gün geçtikçe yeni malzemeler ve sistemler boy göstermektedir . Sanal Setler ( Green Box – Blue Box ) çeşitli bilgisayar programları ile kolaylıkla sanal mekanların oluşmasına olanak vermektedir. Sanal setlerin en büyük avantajları; ekonomik olmaları, hızlı olmaları, küçük stüdyolarda pratik çözümler sunmalarıdır. Dezavantajları ise sanal bir görünümü olması ve kullanılan bilgisayar programlarının yetileri ile alakalıdır. Günümüz teknolojilerinden 3D projeksiyon da mekan ve yüzeylere oldukça derinlikli,illüzyon yaratan tasarımlar sunmaktadır. Özellikle film sektöründe hiçbir dekor unsuru olmadan film çekimleri yapılmaktadır.  
Her ne kadar günümüz teknolojisi bir çok sanal uygulamalarla dekor ve mekan yaratma avantajı sunsa da ,TV program dekorları, maliyetinin fazla olmasına rağmen ,bazen kısmi sanal stüdyo uygulamalarından destek alarak gerçek stüdyo çekimlerine hizmet etmeye devam etmektedir.İçeriği oluşturulduktan sonra (Yapım aşaması denilen bu aşamada programın oluşturulması için ayrı bir süreç ve sıkı bir ekip çalışması gerekmektedir)Iyı bir stüdyoda,iyi tasarlanmış ve aydınlatılmış bir dekorda, doğru kamera açılarıyla ve çekim teknikleriyle çekilmiş ,gelişmiş teknik imkanlarla ve frekansla yayınlanmış  TV  programları, ekran kalitesini  arttıracak, izleyenme rekorları kırma garantisi olmasa bile, karşısına çıktığı izleyiciye farklı ve iyi hissedeceği bir görsellik sunarak televizyon kutusundan almayı beklediği hazzı kesinlikle verecektir.







Yorumlar

Popüler Yayınlar

Dekorasyon Tavsiyeleri No:5 Duvarlara tablo yerine alternatifler - Tabaklar

SANATLA DOLU BİR YAŞAM : LALE BELKIS

About Augmented Reality Exhibition "Hamam"

Aslında Özgürsün

DÜNYA SANAT GÜNÜ İZMİR'19

OMM Açılıyor!

Başka Dünya