İstanbul Manifaturacılar Çarşısı
 |
İMÇ websayfasından binanın eski bir görseli |
Bir iç mimar olarak, Unkapanı İMÇ'ye yolum sadece projelerim için değil, aynı zamanda o meşhur tavuklu pilavı yemek ve envai çeşit kumaşlara göz atmak için de sık sık düşer. Bu mekân, bir zamanlar Unkapanı plakçıları ile müzik dünyasında adından söz ettirmiş olsa da, bugün duvar kağıtlarından kumaşlara, müzik aletlerinden daha pek çok ürüne ev sahipliği yapan, 6 bloktan oluşan etkileyici bir mimari yapıdır.
1950'lerde bu bölgede gelişen tekstil sektörünün artan alan ihtiyacına bir yanıt olarak doğan İMÇ, 1967-1968 yılları arasında bloklar halinde tamamlandı. Bu kompleks, Türkiye mimarlık tarihinde önemli bir yere sahip olan bir eserdir ve Doğan Tekeli, Sami Sisa ve Metin Hepgüler'in ortak çalışmasıyla hayata geçirilmiştir.
İMÇ, sadece ticari bir yapı olmanın ötesinde, çevrenin tarihi dokusu ve gelişmekte olan bir ülkenin mimari anlayışının bir araya geldiği bir sentezdir. Bu nedenle, yapının planlaması ve cephe tasarımları, dönemin modern mimarlık ilkelerini yansıtmakla birlikte, yerel bağlamla da ilişki kurmayı amaçlamıştır. Farklı kaynaklarda Türkiye'nin ilk AVM'si olarak nitelendirilmesi, işlevsel çeşitliliği ve dönemin perakende anlayışına getirdiği yenilikler açısından tartışmalı olsa da, İMÇ'nin, Türkiye'de çok amaçlı bir yapı kompleksinin erken ve önemli bir örneği olduğu söylenebilir.
Bu mimari yapıyı özel kılan bir diğer önemli unsur ise, bünyesinde barındırdığı ve geniş yüzeylere yayılan sanat eserleridir. Bu eserler, yapının mimari tasarımının ayrılmaz bir parçası olarak düşünülmüş ve dönemin sanat anlayışını yansıtan önemli örneklerdir.
1. Blokta yer alan eserler
1- Kuzgun Acar , Soyut Kompozisyon ,1967
Kuzgun Acar'a ait heykel şu anda Fatih Belediyesi Kültür Bilincini Geliştirme Vakfı ve İMÇ tarafından restore ediliyor. Metal heykelin gün içerisinde güneşin açısı ile değişen gölgesi ile oldukça etkileyici olduğunu düşünüyorum. Bu gidişimde görme şansım olmadı umarım en kısa zamanda yerine tüm ihtişamı ile geçer.
İMÇ sayfasından heykelin eski bir görseli
2- Füreya Koral , Seramik Soyut Kompozisyon, 1965
Aşk temalı olduğu yazan bu çalışma her ne kadar tabelanın gölgesine düşmüş olsa da, kontrast renkleri ve dans eden formları ile oldukça romantik görünüyor.
3- Bedri Rahmi Eyüboğlu, Mozaik Kompozisyon 1965
Kompozisyonlarında bol bol İstanbul ve Anadolu'yu işleyen Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun mozaik çalışmaları kesinlikle görülmeye değer.
4- Eren Eyüboğlu, Mozaik Pano, 1965
2. Blokta Yer Alan Eserler
5-Yavuz Görey'in mermer çeşmesi
6- Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun İstanbul'u anlatan çalışması harika renkleri ve detaylarıyla hayal aleminin denizini izlemek gibi , her bir karesinden yüzlerce fotoğraf kompozisyonu oluşturabilirsiniz.
5. Blokta Yer Alan Eserler
7-Ali Teoman GERMANER - Duvar Rölyefi
8-Sadi DİREN - Seramik Pano
6. Blokta Bulunan Eser
9-Nedim Günsür’ün “Atlar” Mozaik Panosu,1967
Önerim, bu binayı çeşitli nedenlerden dolayı kentsel dönüşüm adı altında yıkılıp yerine estetiği olmayan bir başka bina gelmeden en kısa zamanda ziyaret etmeniz. Eserlerde bakımsızlıktan yıpranıyor. İMÇ yönetimi okuduğum kadarıyla konu ile yakından ilgileniyor. Örneğin bir kaç yıl önce 1. blok'ta gördüğüm Şahin Kuzgun heykeli bakım nedeniyle şu an yerinde yok. Umarım en kısa zamanda bakımı,onarımı tamamlanır ve yerini alır. İMÇ Internet sitesinden detaylı bilgilere ulaşablirsiniz.
İstanbul süprizlerle dolu bir şehir. Hiç ummadığınız bir yerde, Karaköy'de bulunan Özlem Şarküteri'nin içerisinde Bedri Rahmi Eyüpoğlu'na ait mozaik çalışmayı görebilirsiniz.
Ahmet Rüstem Ekici
Fotoğraflar 2015 yılındandır bilgiler güncel olmayabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder