Dönersen Islık Çal , Mekana Özgü Yerleştirme, 2014

Dönersen Islık Çal 



İstiklal Caddesi, Mısır Apartmanı İstanbul'da sanatın merkezlerinden biri. 5. katta bulunan Nesrin Esirtgen Collection, genç sanatçılara daha fazla görünürlük sağlamak amaçlı galerisinin kapılarını açtığı OPEN CALL/OPEN DOOR sergisine başvurum en çok o mekanda sergilenmeyi hak eden bir yerleştirme önerimdi. Yüzlerce eser arasından seçilmesi bir hayalimin gerçekleşmesini sağladı. 






Top nesnesi, medeniyetler boyunca insanları birleştiren spor dallarının, oyunların, insanları bir arada tutan gücü ile eğlencenin aracı ve çoğu zamanda rekabetin nedeni olmuştur. Aynı zamanda top çocukların dışarı çıkma araçlarından biridir. İçeride yer alan baskılı dünyadan kurtuluş, sokağa kavuşmada kullanılan en küçük ulaşım aracıdır. Sokaklara dökülmedir.


Top asiliktir,baş kaldırıştır, bazen gitmemesi gereken yerlere giden top, çocuğun tanık olduğu ilk bıçaklı vahşetin kurbanı olabilir. Masumiyetinin yanında ayrımcılıklara da sebebiyet veren özelliği, kümeleştirme, kutuplaştırma gibi ötekileştiren bir tutumda sergileyen top, etkisinden uzun süre kurtulamadığım 1993 yılına ait, senaryosu Cemal Şan tarafından yazılmış, Orhan Oğuz tarafından yönetilmiş ve yapımcılığını Memduh Ün'ün üstlendiği "Dönersen Islık Çal" filminin final sahnesinin unutulmaz bir parçasıdır.

Film finalinden bir kare 

İstanbul'da yaşamadığım dönemlerde onlarca bina arasından aklımda final sahnesi ile hafızama kazınan bu film, İstiklal Caddesinde her yürüdüğümde, filmdeki cücenin yaşanmamış çocukluğu, gizlice sakladığı onlarca topun, ölümünün hemen ardından filmin diğer öteki karakteri olan travesti tarafından bulunması ve bu topların İstiklal Caddesine fırlatılmasını aklıma getirir. Nesin Esirtgen Galerisi ziyareti sırasında, İstiklal Caddesine açılan bu kapı ve pencereden görünen filmin çekildiği teras her daim bu film ile bağlantımı korumama neden olmuştur. Topların çıktığı bu geçit film ile aramdaki bağın gizli kapısıdır. 

Topları sadece ana ve ara renk olarak ayırmamaya gösterdiğim özen, evrende her türlü zıtlığın ara formlarınında yer almasına bir gönderme ve bütünlük hassasiyatıdır. LGBT temalı bir film olmasına ek olarak yayılma durumu,ana cinsiyet baskıncılığına bir son, ara, hatta hiç sayılanların kapılar ardında gizli kalmama, kalıplara sığmama, bireysel ve kitlesel bir özgürlük coşkusudur. Galeride dolaşan top ise ona istediğiniz rengi ve yeri vermeye özgür olduğunuz, saf parça olarak nitelendirilebilir.

dönersen ıslık çal balls installation
Dönersen Islık Çal, Mekana Özgü Yerleştirme , 2014, Ahmet Rüstem Ekici 

Mekana özgü yerleştirmemi 6 Mart 2015 tarihine kadar İstiklal Caddesi, Mısır Apartmanı, Nesrin Esirtgen Collection'da görebilirsiniz. 
Mekana özgü yerleştirmeler ve çalışmam hakkında sanat tarihçisi Tuncer Gül tarafından yazılmış bir yazı için 
http://izlekler.com/donersen-islik-cal-tuncer-gul/
ahmet rüstem ekici



ABOUT THIS ART INSTALLATION
Whistle if you come back
The object of ball has been the symbol of sports and games uniting people, the power that holds people together and mostly the competition throughout civilizations.At the same time ball is one of the instruments that makes the children go out.It is the smallest instrument that liberates you from the oppressive world from inside to the streets.It needs to be poured into the streets. Ball is rebelliousness; a ball which goes to the places that it should not can be the victim of the first brutality of blade that a child can be a witness.It bears itself as clustering and polarization besides it's innocence.It is the most important final scene of the film called "Whistle if you come back"  of which its scenery was written by Cemal Şan, directed by Orhan Oğuz and produced by Memduh Ün in 1993.this is one the films that I can not get rid of its influence for a long time.Every time I walk in İstiklal Street, this film comes into my mind and I remember the midget who has not lived his childhood and those dozens of balls thrown into the street by his transvestite friend after his death. While visiting the Nesin Esirtgen Galery,  the terrace where the film was shot that could be seen through the door and window looking on Istiklal Street has always reminded me of my connection to this film. It is the secret door between my connection and this passage film where the balls come out. The elaboration I tried to show not to separate the balls into only the main and intermediate colors, is a sensibility and integrity allusion towards the appearance of all kinds of contrasts in the universe. Besides being a LGBT-themed film,  it is an individual and massive liberty excitement for expansion, ending the pressure for a main gender, intermediate, not hiding behind closed doors, not fitting into templates. The ball wandering at the galery  may be classified as the pure piece that can be the color or at the place of your choice.



Ahmet Rüstem Ekici

Yorumlar

Popüler Yayınlar

Dekorasyon Tavsiyeleri No:5 Duvarlara tablo yerine alternatifler - Tabaklar

SANATLA DOLU BİR YAŞAM : LALE BELKIS

About Augmented Reality Exhibition "Hamam"

Aslında Özgürsün

DÜNYA SANAT GÜNÜ İZMİR'19

OMM Açılıyor!

Başka Dünya