Sergi İncelemeleri No:61 Hande Şekerciler- Monophobia

Geçmişten, Günümüzden ve Gelecekten




Sanat tarihi boyunca heykel  amaç ve araç olarak başkalaşım geçirmiş ve günümüze bir çok konuda dönemsel ipuçları vermiştir. GAIA Gallery'nin yeni sergisi Monophobia'nın sanatçısı Hande Şekerciler, Marcus Graf ile yaptığı söyleşide sık sık ilkel insan dürtülerinden bahsederken, üretim tekniği, birleştirdiği kültürel imajlar ve tarihten referans alarak oluşturduğu heykellerin sunumu ve kurgusu için geleceğin arkeoloji müzesi tanımını kullanıyor.  

GAIA çok genç bir galeri. İstiklal Caddesi'nin tek oryantalist yapısı olarak bilinen Tarihi Elhamra Pasajı'nın 5. katında yer alan galeri yoğun geçen sezonunun ardından 7 Kasım tarihine kadar Hande Şekerciler'in MonoPhobia isimli sergisine ev sahipliği yapacak. Mimari yapısı ve konumu gereği Saint Antoine Kilisesi manzarası, bu galeri ile ilgili en çok sevdiğim şeylerden biri idi. Monophobia sergisi için bu manzara kapatılarak heykellerin koyu fonda daha kontrast bir şekilde ortaya çıkacağı harika bir yerleşim oluşturulmuş. 



Hande Şekerciler sergiyle ilgili olarak Marcus Graf’la yaptığı özel röportajda “Heykellerim fikirleri ve inançları uğruna her şeye katlanmaya razı insanlar hakkında. Fikirler uğruna yapılanlar beni çok şaşırtıyor. Çoğu insan kendi doğruluğuna o kadar inanıyor ki ölmeye, öldürmeye razı! Serideki karakterlerin gözleri bunu ifade edebilmek için kapalı. Kendi içlerine bakıyorlar sadece. Sizin ne dediğiniz, haklılık ihtimaliniz falan hiç önemli değil. Biz de onları kendi hayal ettikleri biçimde görüyoruz. Belki şimdide ya da gelecekte yaşıyorlar ama hala o ilkel insanın dürtülerine sahipler. Medeniyet ve ilkellik arasındaki çatışmayı yaşıyorlar aslında. Bu içsel çatışmayı anlatabilmek için çağdaş bir görünümleri olmasına karşın ilkel aksesuarları, maskeleri var. Bunları tasarlarken çeşitli coğrafyalardaki şamanlara baktım. Onlarda gördüklerimi yeniden tasarladım diyebilirim. Plastik olarak klasikse Yunan heykeli yol haritam oldu. Sergiyi düzenlerken de galeriyi hayali bir arkeoloji müzesi gibi düşündüm. Geleceğin arkeoloji müzesi,” diyor.



Sergi ismi yalnızlık korkusu, eser isimleri yaratılış çoğunluklu, eserlerinde büst ve bütün olarak kaideli, anıtsal görüntülerine bakınca, kişisel olarak bireysel dünyalarını yaratmış, kendi kabilelerinin kendi reisleri olmuş bireyler ile karşılaştım galeride dolaşırken. Her biri kendi kural, amblemlerini yaratmış ve varlıklarını deklare etmiş, gözlerini kapamış ve bir diğerinin varlığını umursamadan bir arada duruyor gibiler. İzleyici olarak hepsinin ne gördüğünü,düşlediğini,duyduğunu, hissettiğini hissetmek istiyorsunuz. Bir şeye susmuş oldukları çok belirgin. Benlikleri ve var oluşları bu kadar net iken, müzelerde sık rastladığımız bir teşhir yöntemi olan eksik parçaları ayakta tutan metal konstrüksiyonlar sanatçının varlığını keskin bir şekilde hissettiriyorlar. Bu parçalar, geleneksel yöntemlerden hoşlandığını anladığımız sanatçının, farklı ve kendine has yorumları. Aynı zamanda eksik olmak yerine bizlere fazlaymış gibi gelen parçaları da tutan aksamlar. 



Heykel çalışmalarına ek olarak çizim ve baskı çalışmaları ile yine gözleri kapalı, kendi dünyalarında, düşüncelerinde seyir eden portreleri bize sunan sanatçı, kendi yorumları ile bu portrelere çeşitli müdahalelerde bulunuyor. Sergi metnini ve Marcus Graf ile olan harika söyleşisini okumadan gezdiğim sergide, günümüz bireylerinde obje olarak kullanılan hayvan motifli nesneleri birleştirince, ilkel insan, kabile ve bireysellik gibi kelimeleri olabildiğince kuvvetli bir şekilde hissettim. Gezimin ardından okuduğum metinlerde, kapalı göz durumu ve bu motifler, piercingler hisettiklerim konusunda yanılmadığımı onayladı. 

7 Kasım tarihine kadar ziyaret edebileceğiniz  sergiyi ve Gaia'ı ziyaret etmeniz gereken bir diğer neden ise her yerde kolay bulamayacağınız ve ulaşamayacağınız özel kitap seçkisi. 

Yorumlar

Popüler Yayınlar

Dekorasyon Tavsiyeleri No:5 Duvarlara tablo yerine alternatifler - Tabaklar

SANATLA DOLU BİR YAŞAM : LALE BELKIS

About Augmented Reality Exhibition "Hamam"

Aslında Özgürsün

DÜNYA SANAT GÜNÜ İZMİR'19

OMM Açılıyor!

Başka Dünya