PERFORMISTANBUL

Platform To Perform 





Performistanbul, performans sanatçılarını bir araya getiren uluslararası bir platform. Sanatçıları,projeler,mekanlar ve insanlar ile buluşturuyor; hem var olan projelere ev sahibi arıyor, hem de alanlara özel performanslar üretiyor. 

Performans sanatçılarını bir arada toplayan platformun en büyük hedeflerinden bir tanesi de sanat kurumlarının ve kurumsal oluşumların, performans sanatçılarına ulaşabilmeleri için bir kaynak olmak. Bu bağlamda büyük bir açığı kapattığını düşündüğüm platform özel projeler ile sergilerde veya müzelerde video dışında pek karşılaşamadığımız performans sanatına ilgiyi yoğunlaştıracağa benziyor. Kim bilir bir gün bir etkinlikleri ile sadece performans sanatından oluşan bir sanat gösterisi izleme şansımız olur. 




1988 İstanbul doğumlu, Performistanbul’un kurucusu, performans küratörü, bale eleştirmeni Simge Burhanoğlu İstanbulda yaşıyor. 12 senelik dans hayatından sonra lisans eğitimini Bilgi Üniversitesi'nde Sahne ve Gösteri Sanatları Yönetimi üzerine tamamlayıp lisansüstü eğitimini Londra'da University of Roehampton'da Bale Çalışmaları üzerine yapmıştır. İnsan bedenini farklı disiplinler ile inceleyen Simge Burhanoğlu, şu anda performans sanatı üzerine çalışmalarını sürdürmektedir. Kendisine şu soruları yönelterek kurduğu platform hakkında biraz daha bilgi toplama şansım oldu. 

Ülkemizde sanatsal faaliyetler adına büyük bir açığı kapatacağını düşündüğüm bu platformu kurma fikri nasıl ortaya çıktı?

Uzun süredir farklı disiplinler aracılığı ile bedeni inceliyorum ve bir topluluk kurmak hep aklımdaydı. Bir beraberlik, güçlü bir birliktelik hayal ediyorum hep. Sonra bu topluluğu bir platform fikrine dönüştürmeye daha uluslararası hale getirmeye karar verdim.
Yaptığım her işte de bir duygu arayışım var; ve bence duygunun en çok hissedildiği, bedenle birleşen sanat biçimi performans, bu yüzden performans sanatı üzerine yoğunlaştım. Bir de bakıldığında performans sanatçılarının bir araya geldiği bir çatı bulunmuyor…
İnsanlara dokunmak ve içimdeki duygu derdini insanlara geçirmek istiyorum. Artık her şey sanallaştı. Ben insanları bir an olsun bu sanallığın içinden alıp gerçekliğe, içlerine geri götürmeyi hedefliyorum. Ayrıca somut bir şeyi alıp evine götürmek değil, deneyimi yaşamak ve o deneyimle hayata devam etmek olay. Sonuç olarak  aslında ben bu istediklerimin, bu tutkunun performans sanatı olduğunu anladım, performans sanatı yapmış olmak için bu alanı seçmedim.


Bu platformu kurarken bir amacım da performans sanatçılarının sadece üretimine odaklanmasını sağlamak. Prodüksiyon, operasyon, mekân bulma, kendini pazarlama süreci sanatçı için yaratıcılığın ölmesi ve zaman kaybıyla sonuçlanıyor. Ben istiyorum ki sanatçı sadece işine odaklansın, bu işleri ise bir platform, bir küratör yapsın. Ben sanatçıyı bu yüklerden bu yalnızlıktan durumdan kurtarmak istiyorum. Kurumla kurum sanatçıyla sanatçıyla sanatçı iletişim halinde olursa daha doğru bir işleyiş olacağını düşünüyorum.


Performans sanatına ilgiyi ve performans sanatının görünürlüğünü arttıracak bu platformda yakın zamanda neler görebileceğiz? 


Platform üç farklı şekilde ilerliyor. İlki: Sanatçının zaten varolan projesini bana getirmesi ve bizim üzerinde çalışmalarımız, detaylandırmamız ve geliştirmemize dayanıyor. Ardından projeye mekân ve sponsor arıyoruz. İkincisi alanlar bizi buluyor ya da ben alanları buluyorum ve mekana özel iş üretiyoruz. Üçüncü seçenek de başka bir performansçının işinin tekrar hayata geçirilmesi ya da performans sanatçılarına ihtiyaç duyulması ile alakalı. Daha önce bir platform olmadığı için kişisel arayışlar sonucu eş dost aranarak, sanatçıların performans seviyeleri bilinmeden seçim yapılıyordu. Bu oluşum sayesinde Performistanbul’un referansı ile sanatçıları yönlendirebileceğiz. Gerektiğinde bir “open call” açarak yeni sanatçılar da bulabiliriz. 



Performistanbul ilk performansını 8 Ocak 2016 günü sanatçı Ekin Bernay ve annesi İrem Erim'in "Anne ile Ben"  isimli performansı ile gerçekleştirdi. Sanatçı annesi ile arasındaki bağı, 3 metre uzunluğunda, örgülü saç ile birbirlerine bağlanarak görselleştirdi. 

Performistanbul performans sanatçılarını ve performans sanatına yer vermek isteyenleri bekliyor. 

Bilgi ve İletişim İçin: 
Simge Burhanoğlu  simge@performistanbul.org    http://www.performistanbul.org/

Yorumlar

Popüler Yayınlar

Dekorasyon Tavsiyeleri No:5 Duvarlara tablo yerine alternatifler - Tabaklar

SANATLA DOLU BİR YAŞAM : LALE BELKIS

About Augmented Reality Exhibition "Hamam"

Aslında Özgürsün

DÜNYA SANAT GÜNÜ İZMİR'19

OMM Açılıyor!

Başka Dünya