19 Ocak 2017

Sergi İncelemeleri No:89 Pera'da Sanat - Figen Batı

HER AN RENGİMİN İZİ 



Figen Batı son 2 sene ürettiği, gelecek çalışmalarının nasıl evrileceği hakkında ip uçları veren soyut ve çağrışımcı resim çalışmaları The Marmara Pera'da ... 



The Marmara Pera'nın asma katı "Pera'da Sanat" ismi ile sanata hizmet vermeye devam ediyor. Geniş cam cephesi sayesinde sergilenen çalışmalara sadece yapay ışık kaynağı ile değil gün içerisinde değişken doğal ışık ile bakmak bana farklı bir keyif veriyor. 12 Şubat'a kadar devam edecek "Her An Rengimin İzi" sergisinin açılışı öncesi Figen Batı ile buluşup çalışmaları hakkında konuşma şansım oldu. Kendisi uzun yıllardır sanatın hem atölye hem galeri ayağında bulunan sanat insanlarından biri. 



Soyut resimler çoğu zaman isimsiz olmalarından dolayı izleyicisi ile uçsuz bucaksız temalar altında bağ kurabilir. Çağrışım soyut resmi algılamada izleyiciye referans veren en önemli etkenlerdir. İzleyici kendini renklerin dansını izlerken bulur soyut resim karşısında. 

Figen Batı'nın çoğu resmine isim vermesi izleyiciye yol gösteren bir duruma dönüşüyor ve böylece sanatçı izleyiciye aktardığı duygu,tema arasına renkleri ile bir anlatıcı,rehber görevini üstleniyor. Renk geçişleri arasında ince fırça detayları ile floral kompozisyonlara rastlamak, doğadan izler görmek mümkün. Çoğu çalışmasında portrelere de yer veren sanatçının izleyiciyi kendine hapseden resimleri arasında en yoğun renkler genelde ana renkler arasında komşu renklere geçişlerden besleniyor. Geleneksel kurallar bazında neredeyse en özgür duygu aktarım araçlarından biri olan soyut resimde Figen Batı'yı ayrıştıran dilin baskın ana renkler ve ince detaylardaki realist aktarım olduğunu düşünüyorum. 




Çalışmalar uzaktan önce büyülü renk geçişleri ile izleyiciyi kendine çekerken yaklaştıkça detaylar sunuyor. Göz teması uzun ve okunması oldukça derin bir manzara ile karşı karşıya kalıyoruz. Sanat ile birçok alanda iç içe olan sanatçı daha önceki sergisinde katalog metninin yanı sıra her tablosu için Ruşen Eşref Yılmaz ile çalışarak her resmi için bir şiir sunmuş izleyiciye, bu sergide ise şiiri yazmak veya okumak tamamen bize bırakılmış. 1989 yılından bu yana aktif bir sanat hayatı olan Figen Batı'nın resimsel evrimini görmek için bu sergi güzel bir fırsat.



Sergide yer alan renk olarak tüm çalışmalara kontrast siyah ve mavi çalışma bir sonraki sergi için küçük bir işaret. 12 Şubat tarihine kadar Abdülkadir Günyaz’ın  ‘Figen Batı resmini anlamaya, tadını almaya gayret edin zira o resimler bu çabaya değer” diye tanımladığı sanatçının 1989 yılından bu yana süregelen sergilerinin sonuncusuna tanık olacağız.




Not: Eğer bu yazıyı başka sayfada da okuyorsanız, bu yazı ahmetrustemblogdan izinsiz olarak kopyalanmıştır! 
Copyright © 2015