CANAN
KAF DAĞI’NIN ARDINDA
12 Eylül – 24 Aralık 2017
Küratör: Nazlı Gürlek
Arter’de 12 Eylül – 24
Aralık 2017 tarihleri arasında CANAN’ın “Kaf Dağı’nın Ardında” başlıklı sergisi
yer alıyor. Arter’in tüm katlarına yayılan ve sanatçının
pratiğine kapsamlı bir bakış niteliğini taşıyan “Kaf Dağı’nın Ardında” sergisinin küratörlüğünü Nazlı Gürlek
üstleniyor. “Kaf Dağı’nın Ardında”, CANAN’ın bu sergi için ürettiği yeni
yapıtlarla bazıları daha önce hiç sergilenmemiş erken dönem eserlerini bir araya
getiriyor.
Sergi, başlığını
Arap ve Fars kozmolojisinin efsanevi Kaf Dağı’ndan alıyor ve heykel, fotoğraf,
baskı, nakış, video, yerleştirme ve minyatür gibi çeşitli mecralarda üretilmiş
eserlere yer veriyor. Sanatçının pratiğini Cennet, Araf ve Cehennem
kavramlarıyla okumayı öneren “Kaf Dağı’nın Ardında” sergisinde, CANAN’ın ışık/gölge,
iyi/kötü, içsel/dışsal, gerçeklik/hayal, aydınlık/karanlık gibi ikiliklere
dayanan ve insan ruhunun bastırılmış yönlerini, cinleri, gerçeküstü yaratıkları
ve arketiplere dayanan figürleri ele alan yeni üretimleri üç kata yayılıyor. Çok
boyutlu, çok bedenli, mistik, sembolik, şaşırtıcı ve oldukça cazibeli bir evren
yaratmayı hedefleyen sergide, sanatçının kişisel olanın politik olduğu düşüncesinden
hareketle kendi bedenini kullandığı yapıtları da yer alıyor.
“Kaf Dağı’nın
Ardında”nın giriş katında izleyiciyi karşılayan “Kibele” (2000) adlı fotoğraf, ana tanrıçayı sanatçının kendi
bedeniyle temsil eden ve ilk kez sergilenen bir otoportre. Sanatçının yine
kendi yüzünü kullanarak resmettiği minyatürlerden “Şahmaran” (2010) ve tüm cinlerin anası “Şehretün’nar” (2011), Cennet, Araf ve Cehennem olarak kurgulanan
üç sergi katındaki farklı bilinç halleri arasında izleyiciyi yönlendiriyorlar.
Sergide çokça
yer alan mekânsal yerleştirmelerin ilki, İstiklal Caddesi seviyesindeki katta yer
alan ve bu sergi için mekâna özel olarak üretilmiş olan “Hayvanlar Alemi”
(2017). Parlak renkli ve payetli kumaşlarla kaplı ejderha, yılan, Anka kuşu
gibi ancak masallarda varolabilecek türden hayvan ve yaratıkların bir araya
gelerek oluşturduğu bu masal alemi, Arter’in cam bir vitrinle sokağa açılan
kısmına yerleşirken, hem dışarıdan hem de binanın içinden izlenebiliyor.
Cennet başlığı
altında aynı kata yerleştirilen bir diğer yeni yapıt, “Ayışığında Yıkanan Kadınlar” (2017) adlı video. Burgazada’da
dolunaylı bir gecede çekilmiş olan bu videoda, bir grup genç kadın yazlık
elbiseler içinde, başlarında çiçeklerle adanın tepesinde önce dolunaya doğru
kurtlar gibi uluyorlar. Neşeli kahkahalar eşliğinde deniz kenarına yaptıkları
yürüyüşten sonra, denizin içinde son bulan bu gizemli ritüel, uzaktaki şehir
manzarasıyla karşıtlık oluşturuyor.
Tülden bir
silindir şeklinde tavandan yere doğru uzanan ve kendi ekseni etrafında yavaşça
dönen “Cennet” (2017) adlı başka
bir yeni iş, ışık-gölge oyunu aracılığıyla görünen ve görünmeyenler, gerçek ve
kurgusal dünyalar arasında bağlar kuruyor. Yerleştirmede kadın, erkek ve çift cinsiyetli
figürler, gökkuşağının yedi rengi ve masalsı yaratıklar eşliğinde dönerlerken, çıplak
bedenlerinin gölgeleri de duvarlarda geziniyor. Duvardaki gölgeler, eril ve
dişil özellikleriyle birbirlerine karışırken, onlara yaklaştıkça bizim gölgelerimizle
de karışmaya başlıyorlar. “Araf”
(2017) ise alt kattaki kurgunun aynısını bu kez Araf teması üzerinden
yorumluyor. Gri tonlarının hâkim olduğu tül yerleştirmede, melekler ve kuşlar
eşliğinde karanlıklardan dışarı doğru süzülen bir karakterin hikâyesiyle
karşılaşıyoruz. Sergi, ikinci
katın tamamına yayılan “Garaib’ül mevcudat”
(2017) yerleştirmesiyle son buluyor. Bu
katta, insan figürleri tamamen kayboluyor ve sahneyi cinler kaplıyor. Tüller
üzerine floresan boyalarla çizilmiş cinlerin tamamının karartılmış olan mekâna
yayıldığı bu cehennem bizi korkularımızla yüzleşmeye, cin dediklerimizle bir arada
olmaya davet ediyor.
Sergiye eşlik
eden kitapta, Nazlı Gürlek’in küratoryal sunuş metniyle birlikte Kathy Battista,
Tuğba Taş ve Derya Yücel’in sanatçının işlerine farklı perspektiflerden
yaklaştıkları, bu kitap için sipariş edilmiş yazıları yer alıyor.
CANAN’ın “Kaf Dağı’nın Ardında” başlıklı
sergisi süresince düzenli aralıklarla rehberli sergi turları düzenlenecek. İzleyiciler
aynı zamanda ücretsiz sesli rehberleri kullanarak CANAN’ın yapıtları hakkında
ayrıntılı bilgi edinme imkânı bulacaklar.
Arter - Basın Bülteni
Yorumlar
Yorum Gönder