Küçük Gerçekçi Figürler

Artisans Dergi  -
İmge Celepçi Röportajı





Çağ değişiyor ve sosyal medya sayesinde birbirinden yetenekli sanatçıları, zanaatkarları kolayca keşfediyoruz. Dünya çapında üne sahip İmge Celepci ürettiği küçük ölçekli, çoğu zaman korku ögeleri içeren figürleri ile sosyal medyada en çok takip edilen isimlerden. 

İmge Celepçi çok yönlü bir sanatçı. Kişiye özel tasarımları ile oluşturduğu figürler kolayca bulunacak cinsten değil, özgün,tek ve el yapımı. Örneğin yakın arkadaşımıza bir Edgar Allan Poe figürü satın almak istesek piyasada bulmamız neredeyse imkansızdır. Ya da çok sevdiğimiz bir dizinin, filmin bir karakterine ait  figür o yapımın yeterince büyük bir promosyon-reklam ağı yok ise biraz zor bulunur. Böyle durumlarda oldukça gerçekçi ve küçük ölçek çalışan sanatçılar ile işbirliği içine girmek en doğru karar olabilir. 



Kısaca sizi tanıyabilir miyiz?

1983, İstanbul doğumluyum. Ortaokul ve liseyi Üsküdar Amerikan Lisesi'nde okudum. Sanatla tanışmam Dedem Kemal Benlioğlu sayesinde, henüz 2 yaşındayken oldu. Kendisi ressam, antika  koleksiyoneri ve Kütahyalı bir Çini ustasıydı. Benim adımı verdiği İmge Sanat Galerisi'nde, ilk sanat eğitimimi ondan aldım.  İlk resim sergimi 6 yaşında açtım ve 9 yaşındayken 2. İstanbul Sanat Fuarında resimlerimle yer aldım. Heykel yapmaya üniversitede, okuduğum Yıldız Teknik Üniversitesi, Bileşik Sanatlar (Resim-Heykel) bölümünde başladım. 2012'den beri Rusty Blonde Art adı aldında polimer kilden rölyef kolye ucu, büst ve figürler yapıyorum. Riva'da erkek arkadaşım Gökalp Ergen ( Pentagram grubunun vokalistidir ) ve 4 köpek kızımızla birlikte yaşıyoruz ve tüm işlerimi evimizde yer alan çalışma alanımda yapıyorum. Heykel dışında, yine Gökalp Ergen ve yakın bir arkadaşımızla birlikte kurduğumuz The Nighted Nations isimli gurubun vokalistiyim. Bunların dışında 2000'li yılların başında 5 sene boyunca Dream TV'de, canlı yayında, müzik programı sunuculuğu yaptım. Kısacası hem müzik, hem resim, hem de heykel hayatımda hep ön plandaydı.

El ile üretim oldukça zahmetli bir iş. Her bir figürü oluşturmak ne kadar zaman alıyor? Hangi malzemeleri kullanıyorsunuz? 

Evet, oldukça zahmetli. Normalde, yurt dışında benim yaptığıma benzer figürler, bir grup sanatçının ortak çalışması olarak ortaya çıkarken; ben heykelin yapımı, boyaması, kıyafet dikimi ve fotoğraflanması dahil bütün işi tek başıma yapıyorum. Kullandığım ana malzeme polimer kil. Bununla beraber çok nadir de olsa ahşap kullandığım işlerim de oluyor. Yaptığım figürler çok çeşitli. Boyuta, detaylara ve malzemeye göre tek bir işin yapım süresi, bir hafta ile bir ay arasında değişebiliyor. Mesela bu ay 1/6 ölçekli bir Kurt adam figürü yapacağım ve tüm tüylerini tek tek ekleyeceğim. Bir hayli uzun sürecektir diye tahmin ediyorum.

figürines



3D yazıcı teknolojisi ile aranız nasıl? Üretimlerde bu teknolojiden faydalanıyor musunuz? 

Teknolojiyle içiçe olsam da, sanatsal üretim ve yöntemler söz konusu olduğunda biraz gelenekçiyim sanırım. Bir heykeltraş olarak iddialı olmam gereken bir branş, mücadele etmem gereken bir malzeme var ve 3d yazıcılar teması, aradaki organik bağı yok ederek bence işin bütün büyüsünü bozuyor.  Bu sebeple, kullanmadım ve kullanacağımı da zannetmiyorum. Sanat eseri olsun olmasın, üretilenin de tüketilenin de el emeği olması benim için hep öncelik oldu. En basitinden yiyeceklerimizi bile marketten değil, köylerden, fabrikalaşmamış üreticilerden almaya gayret ediyoruz.

Her ürün tek mi, edisyonlu olarak mı üretiliyor? 

Üretimlerimin her biri, yurt dışında 'One of a kind' diye tabir edilen şekilde, tamamı ile türünün tek örneği. Arka arkaya aynı karakterden iki tane yapsam bile, her şeyini en baştan yaptığım için, temelde birbirlerinden farklı oluyorlar.

Tam bir korku hayranısınız. Ürettiğiniz figürlerin çoğu korku filmlerinden unutamadığımız karakterler. Sipariş talepleri de bu doğrultuda mı yoksa bu bir tesadüf mü? 

Çocukluğumdan beri korku sineması ve edebiyatı ilham kaynağım olmuştur. Polimer kil ile çalışmaya başladığımda da, ilk iş olarak sevdiğim korku karakterlerini yaptım ve takipçilerim den gelen talepler de, ne kadar şanslıyım ki bu doğrultuda oldu. En son işimi görenler benzer karakter siparişleri verdiler ve bu şekilde talep katlanarak devam etti. Mesleğimle hobimi birleştirebilmiş olmaktan ötürü çok mutluyum.

En çok nelere talep var? İnsanlar kişisel hayatlarından bir ürün istediğinde bu en çok ne oluyor ?

Tanınmış kişilerin ve korku karakterlerinin yanı sıra, hayatta olan veya hayatını kaybetmiş aile bireylerinin heykellerini yaptırmak isteyen bir müşteri kitlem de var. Mesela vefat eden köpek evlatlarının portre kolye veya heykelini yaptırmak istiyorlar. Onları sevdikleri oyuncaklarıyla, yattıkları yataklarının minyatür bir kopyasıyla yapıyorum. Aldığım siparişlerin neredeyse tamamı yurt dışından; Kaybettikleri aile üyeleri anısına bir şeyler yaptırmak Avrupa ve Amerika'da bir gelenek.



Figürler dışında neler üretiyorsunuz? 

Son dönemde daha çok figür üzerine yoğunlaşsam da, rölyef portre şeklinde kolye ucu ve büst yapmaya devam ediyorum. Resim ilk göz ağrım. Yaptığım figürlerin kutularının üstüne akrilik resimlerini de yaparak, resim ve heykeli bir arada devam ettirmiş oluyorum.

Sıradaki aşama nedir? Seri üretimli bir marka olma yolunda bir adım var mı?


2018'de kendi tasarladığım karakterlerden oluşan bir seri çıkarma konusunda yabancı bir firma ile görüşme halindeyim. Bununla beraber, sipariş üzerine olmasa da özel koleksiyonlar için figürler yapmaya tabi ki devam edeceğim.



Röportaj Artisans Dergi Eylül-Ekim sayısında yayınlanmıştır. İzinsiz kullanılması yasaktır. 



Yorumlar

Popüler Yayınlar

Dekorasyon Tavsiyeleri No:5 Duvarlara tablo yerine alternatifler - Tabaklar

SANATLA DOLU BİR YAŞAM : LALE BELKIS

About Augmented Reality Exhibition "Hamam"

Aslında Özgürsün

DÜNYA SANAT GÜNÜ İZMİR'19

OMM Açılıyor!

Başka Dünya