Oyunun Rengi Değişiyor
Teknoloji endüstrisinde yoğun
olarak kullanılan bir önermeye göre yeni ve sarsıcı bir inovasyon piyasadaki
ilk beş yılında yaratması beklenen etkinin altında seyreder, fakat on yıl
içerisinde beklenen etkinin katbekat üzerine çıkar. Mobil teknolojiler
sanatçılarla, müzelerle, sanat fuarlarıyla, müzayedelerle, sanat eğitimiyle ve
hatta sanatın kendisiyle olan etkileşimimizi radikal biçimde değiştirdi ve
yeniden tanımladı. Teknoloji neyin sanat olduğu, neyin olmadığına dair
algılarımızı bile genişletti; yeni medya üretimleriyle yeni alanlar
yaratılmasını sağladı. Belki de global online sanat piyasasını 2016’da 3,75
Milyar Dolar seviyesine çıkaran da bu önerme oldu. Biz de 2017 başında
faaliyetlerine başlayan online sanat galerisi SanatBulur.com’un kurucularıyla
Artisans Dergi için bir araya geldik.
SanatBulur.com’u kurarken nasıl bir amaçla yola
çıktınız?
SanatBulur.com için yola
çıkmamızdaki ilk etken sanatsever olarak kendimizin sanat eserlerine erişimde
yaşadığımız sorunlar oldu. Sanat piyasası Türkiye’de belirli büyük şehirlerde
yer alan sınırlı sayıda galeri ve sınırlı sayıdaki sanat alıcısı etrafında
konumlanmış durumdaydı. Bu durum sanatçılar için de eserlerini daha geniş
kitlelerle buluşturma noktasında bir bariyer teşkil ediyordu. Hızla değişen
dünyada biz de hem sanatseverlerin hem de sanatçıların fiziksel galerilere
ulaşma, sanat eseri edinme, bu konuda bilgilenme ve orijinal sanat eserleri alarak
geleceğe yatırım yapmalarının önündeki engellerin online ortamda
aşılabileceğini görüp SanatBulur.com’u hayata geçirdik.
-
Sizi fiziksel galeri ve online satış yapan
sitelerden ayıran özellikler nelerdir?
SanatBulur.com’u fiziksel
galerilerden ayıran en temel özellik sanatçıların kendi portföylerini özgürce
yönetebilmeleri ve belli bir lokasyona bağlı fiziksel galerilerdense tüm
dünyada satış yapabilmeleri. Mevcuttaki online platformlar fiziksel galerilerin
online uzantıları durumunda. Sanatçılar kendi portföylerini yönetirken özgür
değiller ve kurumlara bağlayıcı sözleşmeleri var. Biz burada sanatçının kendi
sürecini eser seçimi ve fiyatlandırma noktalarında tamamen kendisinin
yönetmesine olanak sağlıyoruz.
-
Sanatçılar sisteme nasıl kayıt oluyorlar?
Sundukları çalışmaların özgünlüğünü ve yeterliliğini kontrol eden mekanizma
nedir?
Sanatçılar üye
girişi yaptıktan sonra banka hesap bilgilerini girerek sanatçı başvurusunda
bulunuyorlar; ekibimiz bu başvuruları kontrol ediyor ve başvuru onaylanırsa
sanatçının tüm süreçleri yönetebileceği paneli aktif hale geliyor.
SanatBulur.com teknik açıdan bakıldığında sanatçı ve sanatseveri online ortamda
bir araya getiren bir platform; güvenli ödeme altyapısı sayesinde sanatsever
tarafından bir eser alımı gerçekleştiğinde ödeme, eser sanatsevere ulaşana kadar
bekletiliyor. Sanatsevere doğru eserin, tam olarak istediği şekilde ulaştığı
bilgisi alındığında ödeme onaylanıyor ve SanatBulur.com tarafından sadece satış
işlemlerinde aldığımız %20 komisyon kesilerek sanatçıya ödemesi sistem
tarafından gönderiliyor. Bu şekilde hem sanatçıyı hem de sanatseveri korumuş
oluyoruz. İşlerin özgünlüğü konusuna gelecek olursak; biliyorsunuz son yıllarda
teknolojinin gelişmesiyle istenmeyen durumların ortaya çıkma ihtimali arttı.
Bir kişi dünyanın herhangi bir noktasında gördüğü eseri birebir kopyalayarak
sergi ve galerilere girebiliyor hatta yarışmalarda derece alabiliyor. Belki beş
sene öncesinde bu durumun ortaya çıkması çok mümkün değildi; fakat artık öyle
bir noktaya geldik ki, herhangi bir sosyal medya kullanıcısı çıkıp “bakın bu
eser şu sanatçıdan çalıntıdır,” diyebiliyor. SanatBulur.com’da tüm sanatçıların
yükledikleri eserler düzenli olarak görsel arama teknolojisi sayesinde
internette bulunan fotoğraflarla kıyaslanıyor, bu süreçten geçemeyen eserler de
ekibimiz tarafından kontrol edilip, esinlenmeyi aşan bir durum olması halinde müdahalede
bulunuluyor.
-
Sizden eser alan kitle kim? Galeriden eser alan
kitleden farklı bir kitle mi?
Galerilerden satın
alan kesimden çok daha geniş bir kitleden sipariş alıyoruz. Öncelikle galerilerde
satılan eserlerin fiyatları alıcı kitlesini de oldukça daraltıyor, aynı zamanda
bu ortamlardan eser almak, hatta fiyatını sormak isteyen sanatseverler
açısından bazı görünmez kültürel bariyerler de söz konusu. Bir diğer yandan satın
alma alışkanlıkları çoklu kanalda ilerleyen ve sayısı Milenyum jenerasyonuyla
birlikte artan yeni bir sanat alıcısı kitle var. Bu kitle artık bir galeriye
girdiğinde beğendiği bir eserin ve künyesinin fotoğraflarını çekiyor ve galeri
yetkilisine tek kelime etmeden çıkıp gidiyor. Bu da bizi artık herhangi bir
eser satınalması gerçekleştirmeden önce online platformlarda fiziksel ortamda
gördüğü eserle, sanatçıyla ve o tarza sahip diğer sanatçılarla ilgili
araştırmasını yapan yeni bir sanat alıcısı profiline götürüyor. SanatBulur.com’dan
eser alan kitle de teknolojiyi iyi kullanan, ağırlıklı beyaz yakalı gençlerden
ve çocuk sahibi genç çiftlerden oluşuyor. Şehir dışında yaşayan annesine doğum
günü hediyesi alan müşterimiz de var, yeni doğan çocuğu evde bir sanat eseri kültürüyle
büyüsün diye eser alan da var.
-
Satış sonrası alıcı tarafında sağlanan destek
nedir; özellikle heykel, yerleştirme gibi çalışmalar için?
SanatBulur.com
olarak sanatçı ve alıcı arasında bir köprü kuruyoruz. Açıkçası bir online satış
platformu olsak da satışını yaptığımız madde hem sanatçının hem de sanatseverin
gönül bağı kurduğu bir sanat eseri. Bu anlamda işine aşkla bağlı olan
sanatçıya, eserini istediği şekilde ulaştırma özgürlüğünü vermek durumundayız.
Bunun yanı sıra şu anda üzerinde çalıştığımız ve 2018’de hayata geçirmeyi
planladığımız ek hizmetlerimiz sanat eseri ekspertizi ve eser sigortalatması
üzerine partnerlikler kurma şeklinde ilerliyor.
-
Teknolojinin hızlı gelişimi sanatçı, sanatsever
ve diğer paydaşları nasıl etkiledi? Sanat alımlarında farklı yollar mı
açılıyor?
Geleneksel olarak sanat
pazarındaki dijital alan şimdiye kadar sadece online satış platformları
şeklinde tanımlandı. Bu alanı tüm sanat alıcılarını ve sanatseverleri
çevreleyen bir dijital iletişim ortamı olarak tanımlamak daha doğru olur. Bu
alan bazen Instagram’da yer alan Bienal görselleri olarak vücut buluyor, bazen
de sergi alanlarındaki işlere hayat veren Arttırılmış Gerçeklik Uygulamaları ya
da Youtube veya Netflix’ten erişebildiğiniz sanat belgesellerine dönüşüyor. SanatBulur.com olarak özellikle yatırımlarımızı Sanal
Gerçeklik’te gezebileceğiniz online sergilerimiz ve dünyanın hızla gelişen son
teknolojisi Blockchain üzerine yapıyoruz. Blok
Zinciri olarak tercüme edebileceğimiz bu teknolojinin bir sanat eserinin sanatçının
elinden çıkıp galeri, sergi, koleksiyoner ya da sanatsever gibi paydaşlara
ulaşana kadarki tüm süreçlerini belirleyebilmesi açısından önümüzdeki beş
yıllık süreçte sanat piyasasını derinden etkileyeceğini düşünüyoruz.
-
Türkiye’de ve dünyada online sanatın tüm sanat
piyasasındaki rolünü nasıl görüyorsunuz?
Dünyada 2010
yılının başlarından itibaren SanatBulur.com modeliyle çalışan online
platformlar doğmaya ve gelişmeye başladı. Benzer dönemlerde Christie's ve Sotheby's
gibi hantal olarak nitelendirebileceğimiz köklü müzayede kuruluşları bile
teknolojik dönüşümlerini hayata geçirdi. Şu anda globaldeki sanat piyasasına
baktığımızda online satışların tüm satışlara oranı son beş yılda ciddi bir
şekilde artarak %8’ler civarına ulaştı. Bu hem dünyayı görebilmemiz hem de
Türkiye’nin de içinde bulunduğu doğu bloğunun online sanat alanında ne kadar
geç kaldığını fark etmemiz açısından oldukça önemli bir oran. Şunu da
belirtmekte fayda var; online sanat olarak tanımladığımız kavramın sadece
online ortamda var olan kuruluşlarla bir noktaya gelmesi oldukça zor; bir an
evvel fiziksel mekanların teknoloji dönüşümlerini başlatması, gelişen ve
değişen dünyadan geri kalmamaları gerekiyor.
-
Online sanatın geleceği hakkında öngörüleriniz
neler?
Sanal Gerçeklik ve
Blockchain teknolojilerinde yaşanan ilerlemeler tüm sektörlerin iş yapış
şeklini değiştirmeye başladı fakat bizim inancımız bu teknolojiler tarafından
sağlanan etkilerin görselliğe ve şeffaflığa diğer tüm alanlardan daha çok
ihtiyacı olduğunu düşündüğümüz sanat piyasasında daha erken hissedileceği
yönünde. Biz herkesin kendi sanat koleksiyonunun küratörü olabileceği,
mekanlara bağlı kalmadan tüm dünyadaki paydaşlarla koleksiyonunu sanal olarak
paylaşabileceği ve global kripto para birimiyle ticaretini gerçekleştirebileceği,
bir eserin üretildiği andan itibaren tüm yolculuğunun şeffaf olarak takip
edilebileceği bir gelecek öngörüyoruz.
-
Peki siz globale açılma anlamında bir çalışma
yapıyor musunuz?
Globale açılmak sanat
piyasası özelinde baktığımızda yereli küresel pazara, küreseli ise yerel pazara
ulaştırabilme gücünüzle doğrudan ilişkili. Bugün ABD, Avrupa ve Çin
pazarlarından çıkıp globalde satış yapan online platformlar mevcut; fakat her
biri kendi bölgesindeki sanat kültürüne bağlı kalarak hareket ediyor. Örneğin Amerika’dan
çıkarak Asya kültürünü dünyaya ulaştırmak doğru ve yerinde bir hamle değil.
Globaldeki başarı bu toprakların kültürünü dünyadaki sanat alıcılarına
ulaştıracak ve dünyadaki sanatçıları da buradaki sanatseverlerin erişimine
açacak bir modelde yatıyor. Hiscox, Tefaf ve Deloitte gibi köklü şirketlerin
her yıl yayınladıkları online sanat raporlarından çıkan sonuçlar Türkiye,
Türk-i Devletler ve Orta Doğu bölgelerini kapsayan global online bir oyuncunun
önümüzdeki beş yıl içerisinde pazardan ciddi bir pay alacağı yönünde
yorumlanıyor. Bu oyuncunun yaklaşık $179.000’lık gayri safi milli hasılaya
sahip Katar’dan ya da fosil yakıtlara olan ihtiyacın azaldığını görerek teknoloji
girişimlerine ciddi yatırımlar yapmaya başlayan Birleşik Arap Emirlikleri’nden
çıkmasındansa sanat kültürünü çok daha uzun yıllardır oturtmuş ve dünya
pazarlarına hâkim konumdaki Türkiye’den çıkması çok daha muhtemel. Bizler de
2018 yılı itibari ile yayına almayı planladığımız FindsArt.com adındaki global
markamızla bu oyuncunun Türkiye’den çıkmasını sağlamak için gerek sanat
piyasasındaki gerekse de iş dünyasındaki paydaşlarımızla ortak bir çalışma
içinde hareket ediyoruz.
Bu röportaj Artisans Dergi Kasım-Aralık 2017 Sayısında yayınlanmıştır. İzinsiz kullanımı yasaktır.
Yorumlar
Yorum Gönder