@Pg Online
30 Mayıs, 2020
Pg Art Gallery, 30 Mayıs 2020’de Hakan Sorar’ın “Through the Skin” adlı kişisiel sergisinin online açılışını
yapmaktan mutluluk duyar. Pg Basement kapsamında düzenlenmesi planan sergi, pandemi sebebiyle fiziksel
olarak kurulmak veya ötelenmek yerine tamamiyle dijital olarak kurgulandı.
Sergiye özel olarak sıfırdan
yaratılan mekan, Pg Online, sanatçı Ahmet Rüstem Ekici tarafından tasarlandı. Sergi ile aynı adı taşıyan seriye
ait ve ağırlıklı olarak siyah beyaz fotoğrafların yer aldığı sergi, VR gözlüklerle de gezilebilecek. Ana mekana
açılan çinilerle kaplanmış ufak odada ise aynı seriye ait Fujifilm instant print fotoğraflar görülebilecek. İşlerin
yanında yer alan butonları tıklayarak gerekli bilgilere erişebilen izleyici, galeri mekanında bulunan
kütüphaneden de sanatçının sergi hazırlık süresince yararlandığı kaynak kitaplara erişebilecek.
İnsan, beden, et, kimlik, deri, kıl, yara, kusur, uzuv, cinsiyet, mahrem, estetik, toplum, politika, saklanmak,
utanmak, kaçmak, dokunmak, tanışmak, düşünmek ve barışmak üzerine görsel hikayeler...
Hakan Sorar
Düşünce, Görüntü, Beden
İ.S. 1. yy’da Roma'da Gaius Plinius Secondus, galerilerini kimi tasvir ettiğini bile bilmedikleri heykellerle
dolduran koleksiyonculara kızar. Bu heykeller sırf sanat oldukları için oradadır. Değerli bilim insanı olan
Plinius, muhafazakar düşünceye sahip olduğu için bir portreyi veya görseli her zaman sabit temsillerle
kısıtlar. Ona göre; görüntünün mutlaka meşru bir insan veya Tanrı’yı içermesi gerekir. Asırlar öncesinden
gelen bu yaklaşım hala varlığını korurken görsel düzenlemelere nasıl yaklaşmamız gerektiğine dair etik
yaklaşımlara ihtiyacımız var. Dünya tıka basa temsillerle doluyken baş kaldırdığımız şeylerin kendisine
dönüşme riskini taşıyoruz. Kaybolmuşluğun, belirsizliğin izlerini aramaya koyulduğumuzda bulduğumuz
şeyleri sabitleştirme riskine kapılıyoruz. Hareket sahamızda bedenimizden başka bir şey yoksa bütün bu
kargaşayla nasıl baş edeceğiz? Plinius'un Antik Roma'dan günümüze gelen perspektifiyle yol
alamayacağımıza göre, görüntülerin biricikliği mevzusunu değerlendirmek bizler için önem teşkil ediyor.
Tüm bu giriş esasında Hakan Sorar'ın çalışmaları için isabetli olabilir. Sanatçı, çektiği fotoğraflarda ve
üzerinde çalıştığı dijital sahada, farklı insan bedenleri üzerine yoğunlaşıyor.
Üretimlerinde tenin yüzeyindeki
kıllar, eller, kollar ayrıksı biçimlerde karşımıza çıkıyor. Akla ilk fırsatta Spinoza geliyor. Filozofun “Hiç kimse
bir bedenin neler yapabileceğini bilemez.” cümlesi öznelliğimizi vurgular. Hareket sahamız tekil olma özelliği
taşır. Ama toplumsal alan, kimi yasaklara, engellere ve katı uygulamalara sahiptir. Mamafih hal-i pür
melalimizin kesintisiz olarak politikayla dolup taştığını söylemeliyiz. İşte Sorar'ın görsel organizasyonu, böyle
bir gerilim hattını dışa vurmakla kalmayıp aynı zamanda bedenlerin özgünlüğünü ortaya koymaya gayret
ediyor.
O halde sanatçının çalışmalarını üç farklı yaklaşımla inceleyebiliriz. İlkin, görsellerin düzeneğine ilişkin
analize girişebiliriz. Gerek siyah beyaz fotoğraflar gerekse de dijital ortamda geliştirilen beden tasvirleri ya
da parçaları estetik bir refleksle Sorar'ın dünyasında yeşeriyor. Sanatçı sabit görsellerle sınırlı kalmak yerine
demokratik perspektifini çalıştırıyor ve tek tip beden formlarının ötesine geçiyor. İkinci yaklaşıma
geldiğimizde, görsellerde zaman mevzusu ortaya çıkıyor.
Hakan Sorar görsel düzeneklerine dair kendi
zamanını yaratıyor. Yani bölünmüş, düz çizgi biçiminde, kuşaklarla sınırlanmış yüzeysel zaman algısını aşarak
PG ART GALLERY Hakan Sorar
“Through the Skin” @ Pg Online
30 Mayıs, 2020
döngüsel hattı vurguluyor. Dijital çalışılan görüntülerde, sanal zaman kurgulanıyor. Fotoğraflarda her bakışta
farklılaşan beden izleriyle karşılaşırken şimdiki zaman vurgusunun altı çiziliyor.
Son olarak üçüncü yaklaşıma
geldiğimizde, görsellerin anonim olduğunu görüyoruz. İşte bu durum çalışmaların temsiliyetini kırarken
kendini ifade edemeyen, arafta kalmış, belirsizleştirilmiş bedenlerin su yüzüne çıkmasını sağlıyor. Üç
yaklaşımla birlikte Sorar'ın görsellerinin düşündüğünü söylersek yanılmış olmayız. Böylelikle işlenen melez
bedenlerin kimlikten azade tek bir noktada sıkışmadığını görüyoruz. "Düşünceli" sıfatını üstlenen görsel
formlar, ışığını yitiren bedenlere gözünü dikiyor. Yani Hakan Sorar'ın eserleri, kolay kolay düşünmekten
vazgeçmeyerek hepimizi kendimizi sorgulamaya çağırıyor.
İlker Cihan Biner
ONLINE SERGİ DENEYİMİ
30 MAyıs tarihinde Pg Art Gallery instagram sayfasından yayınlanacak online sergiyi izleyiciler dilerse VR gözlüklerden ya da telefon ekranlarından 360 derece olarak deneyimleyecek.
Link 30 Mayıs tarihinde eklenecektir.
Yorumlar
Yorum Gönder