Artists’ Film International (AFI) ve Arjantin merkezli BIENALSUR’la yapılan ortaklıklar 23 Aralık 2025 – 16 Ocak 2026 tarihleri arasında İstanbul Modern’de izleyiciyle buluşuyor. İstanbul Modern, hareketli görüntü üretimine alan açan uluslararası işbirliklerine devam ederken, bu yıl AFI programına ve BIENALSUR’a aynı dönemde ev sahipliği yapıyor.
İstanbul Modern, uluslararası çağdaş sanat ağı Artists’ Film International (AFI) programını yeni müze binasında ilk kez ağırlıyor. Program, bu yıl 15 farklı ülkeden 17 sanat kurumunun ortaklığıyla gerçekleşiyor.
Müze küratörleri Nilay Dursun ve Ümit Mesci tarafından hazırlanan seçki, 23, 26 ve 30 Aralık 2025 ile 2, 6, 9, 13 ve 16 Ocak 2026 tarihlerinde İstanbul Modern Oditoryumu’nda izleyicilerle buluşacak.
2008 yılında Whitechapel Gallery öncülüğünde başlayan ve 2024’ten bu yana yine Londra merkezli Forma koordinasyonunda devam eden AFI programında, her kurum o yılın ortak teması doğrultusunda kendi bölgesinden bir sanatçının yakın zamanda ürettiği bir yapıtı seçiyor. Farklı coğrafyalardan sanatçıların perspektiflerini bir araya getiren seçkiler, yıl boyunca sergi veya gösterim formatında izleyiciye ulaşıyor.
Bu yılın teması Düş Hâlleri
“Düş Hâlleri” temasının açılımlarını yansıtan bu yılki program, geçmişi değerlendirmek ve alternatif gelecekleri hayal etmek için bir alan olarak rüya görmenin dönüştürücü gücünü derinlemesine inceliyor. Kişisel ve politik alanlar arasındaki dinamik ilişkiyi keşfetmeyi amaçlayan “Düş Hâlleri”, sanatçıların yapıtları aracılığıyla bu etkileşimin değişimi nasıl tetikleyebileceğine ilişkin farklı öneriler sunuyor.
Yapay zekâ tarafından bilgisayarla üretilen görüntülerden analog çekimlere, arşiv malzemelerini dönüştüren videolardan animasyonlara kadar bir dizi farklı üretim, seçkide kendilerine yer buluyor. Vahşi yaşamdan doğa tarihi müzelerine, efsanevi karakterlerden tarihsel gerçeklere ve sanat tarihinden geleneklerin dönüşümüne uzanan program, sanatçıların özgün bakış açılarına tanıklık ediyor. Distopik sahneler, mitolojiye atıfta bulunan anlatılar, belleğin derinlikleri ve hayali gelecekler izleyiciyle buluşuyor.
2025’in konuğu Ahmet Rüstem Ekici ve Hakan Sorar
İstanbul Modern, bugüne kadar Ali Kazma, İnci Eviner, Sefer Memişoğlu, Bengü Karaduman, Burak Delier, Vahap Avşar, Zeyno Pekünlü, Cengiz Tekin, Pelin Kırca, Senem Gökçe Oğultekin, Ergin Çavuşoğlu ve Sena Başöz’ün üretimleriyle Artists’ Film International programına katkı sundu.
2025 yılında ise İstanbul Modern koleksiyonunda da çalışmaları yer alan sanatçı ikilisi Ahmet Rüstem Ekici ve Hakan Sorar’ın “Gölet” (2023) adlı yapıtı, müzenin davetiyle hem İstanbul Modern’de hem de programın uluslararası ortaklarında gösterilecek.
Ahmet Rüstem Ekici ve Hakan Sorar’ın yapay zekâ ile üretilmiş video ve ses çalışması “Gölet” (2023), dönüşüm, bellek ve insan-doğa ilişkisini irdeliyor. 5.000 yıl öncesinden günümüze ulaşan Seyitömer Adak Kapları ile Palazoğlu Göleti’ne göç eden kurbağalardan ilham alan video çalışması, doğadaki döngüler ve kültürel motiflerin iç içe geçtiği bir dünya kuruyor. Çalışma, izleyiciyi kurmaca ile belgesel arasındaki sınırları belirsiz bir gerçekliğe davet ediyor.
Ahmet Rüstem Ekici ve Hakan Sorar kimdir?
İç mimarlık ve mühendislik alanlarında eğitim alan Ahmet Rüstem Ekici ve Hakan Sorar, sanat, teknoloji ve mimariyi buluşturdukları üretimlerinde beden, mekân ve optik algı üzerine yoğunlaşıyor. Arkeolojik buluntuların günümüze taşıdığı hikâyeleri dijital görselleştirme teknikleriyle yorumlayan sanatçılar, çalışmalarında mekân ve beden arasındaki ilişkileri derinlemesine araştırarak dijital ve fiziksel dünyanın sınırlarını sorguluyor. Ekici ve Sorar, teknolojik gelişmelerin sunduğu olanaklarla izleyicilere düşünsel ve kavramsal derinliği yüksek bir çerçeve sunmayı amaçlıyor.
Ekici ve Sorar, bugüne kadar İstanbul Modern, Mardin Bienali Invited, SACO Bienali (Şili), Thessaloniki Queer Arts Festival (Yunanistan) ve Yarat Contemporary (Azerbaycan) gibi birçok uluslararası kültür-sanat kurumu ve platformlarında yapıtlarını sergiledi.
Programa katılan sanatçılar
Programda yer alan diğer sanatçılar ve onları davet eden kurumlar ise şöyle: Afganistan’dan Abdul Hamid Mandgar (CCAA in EXiLe, Frankfurt), Almanya’dan Anca Benera ve Arnold Estefan (n.b.k, Berlin), Norveç’ten Anette Gellein (Tromsø Kunstforening, Tromsø), Hindistan’dan Babu Eshwar Prasad (Project 88, Mumbai), Filipinler’den Cocoy Lumbao (MCAD, Manila), Ürdün’den Dalia Al Kury (mmag foundation, Amman), İrlanda’dan Elinor O'Donovan (Crawford Art Gallery, Cork), ABD’den Heesoo Kwon (LACE, Los Angeles), Belçika’dan Isabelle Nouzha (argos centre for audiovisual arts, Brüksel), İskoçya’dan Kialy Tihngang (Tramway, Glasgow), Arjantin’den Melisa Zulberti (Fundación Proa, Buenos Aires), Litvanya’dan Mykolas Valantinas (CAC, Vilnius), İtalya’dan Raffaela Naldi Rossano (GAMeC, Bergamo), Sırbistan’dan Sanja Anđelković (Cultural Centre of Belgrade, Belgrad) ve Birleşik Krallık’tan Sin Wai Kin (Forma ve Southwark Park Galleries, Londra).
BIENALSUR ilk kez İstanbul Modern’de
Arjantin merkezli BIENALSUR’la bu yıl ilk kez yapılan ortaklık, İstanbul Modern’de AFI ile eş zamanlı olarak ziyaretçilerle buluşuyor. BIENALSUR, 2017’den bu yana farklı coğrafyalardaki çağdaş sanat üretimlerini bir araya getirerek izleyicilere küresel ölçekte daha az temsil edilen coğrafyalardaki sanat üretimine odaklanan geniş bir perspektif sunmayı amaçlıyor.
İstanbul Modern ziyaretçileri, BIENALSUR’un 2017 yılında Christian Boltanski’ye sipariş ettiği “Gizemler” adlı videoyu müzenin mezanin katında izleyebilecek. Boltanski “Gizemler” adlı videosunda Arjantin’in Patagonya bölgesinde, Chubut eyaletine bağlı Bahía Bustamante yakınlarında, okyanusa bakan ıssız ve rüzgârlı bir kıyıya üç devasa metal trompet yerleştiriyor. Trompetler, rüzgârın etkisiyle balinaların kadim şarkısını yeniden üretiyor.
Boltanski, bu çalışmada doğanın insan müdahalesinden bağımsız gücünü ve sürekliliğini ses yerleştirmesiyle yorumluyor. Gerçek zamanlı ses ve görüntü kayıtlarıyla oluşturulan “Gizemler”, izleyiciyi farklı coğrafyalara taşıyor.
Yorumlar
Yorum Gönder